Žiniasklaidos karas "Informacinis ginklas prieš Rusiją" sudavė smūgį Britanijai

Autorius: Vladimiras Kornilovas Šaltinis: https://sputniknews.lt/columni... 2019-02-04 10:57:20, skaitė 188, komentavo 0

Žiniasklaidos karas

Jau keletą metų Vakarų aukštuomenė bando rasti būdą kovoti su Rusijos informacinės įtakos plitimu, sukeldamas sumaištį darniame žiniasklaidos chore, kuris kruopščiai tarnauja šiam elitui

Matydami, kaip "teisinga" žiniasklaida sparčiai praranda pasitikėjimą žmonėmis, kaip pažengusių šalių vadovai bando rasti bent kokią alternatyvą vieningai tarpusavyje beveik nesiskiriančių naujienų srovei, privilegijuotieji visuomenės sluoksniai nuoširdžiai išsigandę dėl to, kad Rusijos kanalai tapo alternatyva, kuri "šneka apie tai, ką kiti nutyli". Todėl Vakarai ėmė vadovautis Orwello nurodymais ir pradėjo kurti priemones, skirtas kovai su šia nepatogia tiesa, rašo Vladimiras Kornilovas "RIA Novosti".

Bet iškyla problema: kaip dažnai nutinka, ginklas pasisuka prieš savo kūrėjus ir jam nesvarbu, kieno galvos "skrenda" nuo pečių. Pavyzdžiui, amerikiečių žiniasklaida, sugalvojusi terminą "netikros naujienos", netikėtai tapo savo teiginio aukomis, kai jį pradėjo aktyviai vartoti kandidatas į JAV prezidentus Donaldas Trampas. Supratusi, kad Britanijos opozicijos lyderis Jeremy Corbin pradėjo tą patį daryti savo žiniasklaidos atžvilgiu, "The Sunday Times" korespondentė Katie Glass įsižeidusi pareiškė, kad tokiu elgesiu leiboristų partijos vadovas "palaiko mintį, kad netikros naujienos tiesiog yra tai, kas kažkam nepatinka".

Na, taip.  Juk taip ir yra, mieli Vakarų kolegos. Sveiki atvykę į "netikrų naujienų" pasaulį, kurį patys sukūrėte, kovodami su konkurentais iš  Rusijos.

Prisiminkime klasikinį pavyzdį, kai Europos Sąjunga sukūrė specialų padalinį kovai su "Rusijos propaganda" (East StratCom Task Force). Jau kelerius metus šios "specialiosios informacinės pajėgos" skleidžia atviras klastotes apie Rusijos žiniasklaidą. Bet kai tik jos susipainiojo savo pačių mele ir ėmė daryti tą patį Nyderlandų žiniasklaidos atžvilgiu, Europos Parlamento nariai nedelsdami pareikalavo, kad jos būtų uždarytos. Vienas dalykas yra kovoti informaciniame fronte prieš Rusiją, ir visai kas kita — pasikėsinti į žodžio laisvę Europoje.

Dabar Vakarų sukurto antirusiško informacinio ginklo aukomis tapo tie, kas garsiausiai trimitavo apie "Rusijos grėsmę" — Didžiosios Britanijos žiniasklaida. Kol kas tik "The Daily Mail". Tačiau mažai tikėtina, kad kovotojai prieš "Rusijos propagandą" apsiribos tik vienu leidiniu.

Triukšmas kilo po to, kai "NewsGuard" programa, sukurta amerikiečių "kovotojai su netikromis naujienomis" ir įdiegta kaip plėtinys keliose naršyklėse, įskaitant „"Microsoft Edge" ir "Google Chrome", pažymėjo "Daily Mail" kaip nepatvirtintos informacijos platintoją. Žinoma, pirmosios svetainės, kurias ši programa pateikė su panašiomis etiketėmis, buvo rusų "RT" ir "Sputnik" (tam ji ir buvo sukurta). Tačiau, kaip ir "Europos specialiųjų pajėgų" atveju, apetitas kyla bevalgant.

Štai čia ir prasidėjo problemos. Pasirodo, kad etiketės gali būti nepagrįstai klijuojamos Rusijos žiniasklaidai, tačiau įžeisti britų laikraščius (net jei jie kasdien platina klastotes) — neleistina.

Verta prisiminti, pavyzdžiui, tai, kaip "The Daily Mail" vieną po kito skleidė absurdiškiausius "Skripale apsinuodijimo" variantus, arba rašė, kad su besislapstančiu Rusijos verslininku Aleksandru Perepeličnyj susidorojo "Putino agentai" nors teismas nustatė, kad jis mirė dėl natūralių priežasčių.

Taip pat galime paminėti neseniai sukurtą "The Sun" suklastotą naujieną apie tai, kad Vladimiras Putinas žiurkių nuodais nunuodijo "modelį" Aną Šapiro ir jos vyrą. Neseniai britų laikraščiai tyliai pakomentavo šią naujieną pranešdami, kad tas pats vyras, vardu Aleksas Kingas, nuteistas kalėti 11 metų už narkotikų platinimą ir sukčiavimą ir dabar su savo "žmona" (teismo posėdyje buvo teigiama, kad ji yra viena iš daugelio sekso paslaugų teikėjų) slapstosi. O kaip gi garsioji istorija su Putino "žiurkių nuodais"? Akivaizdu, kad apie ją netikrų naujienų platintojai net nenori prisiminti.

Kyla teisėtas klausimas: kodėl etiketė "suklastotų naujienų platintojas" buvo priklijuota tik leidiniui "Daily Mail"? "NewsGuard" kūrėjo paaiškinimas yra stulbinantis: paaiškėja, kad šis laikraštis neatsakė į analitikų skambučius. Tai reiškia, kad tai yra kerštas už tai, kad redakcinė kolegija nesiteikė atsiliepti. Ką gi — rimti "kovotojai su propaganda", jei jų veikla organizuojama tokiu principu.

Po to, kai "Daily Mail" redaktoriai sukėlė triukšmą  ir grasino programos kūrėjams rimtomis pasekmėmis, "NewsGuard" pašalino "dezinformatoriaus" etiketę iš laikraščio tinklalapio ir buvo priverstas pripažinti: "Mes buvome neteisūs". Vieno leidyklos vadovo pokalbio užteko, kad laikraštis "melagis" stebuklingai taptų "teisuoliu". 

Beje, net ir tai, kad teko prisipažinti klydus, nesutrukdė programos kūrėjams išdidžiai pranešti spaudoje, kad jų išmintinga strategija pakeitė daugelio leidinių leidinių, įskaitant "The Daily Mail", darbą.

Taigi etiketės su kaltinimais "netikrų naujienų platinimu" išliko ant daugelio Rusijos žiniasklaidos priemonių ir svetainių, palaikančių Donaldą Trampą (pvz., "Breitbart") — matyt, ten taip pat neatsakė į telefono skambučius. Tokios atrankos politinis motyvas yra aiškus bet kuriam nešališkam stebėtojui. Galiausiai "The Daily Mail" beveik neabejotinai buvo priskirtas prie netikrų naujienų platintojų bent jau dėl to, kad jis yra vienas iš informacijos lyderių kovoje su elito nekenčiamu "Brexit". Štai ir visas paaiškinimas.

Britų laikraštis (beje, antrasis šalyje pagal tiražą) kol kas laimėjo prieš "kovotojus su dezinformacija". Tačiau, be abejo, apsišaukėliai cenzoriai tuo neapsiribos. Tie, kurie šaukė garsiausiai "Galabykit juos!", reikalaudami informacijos erdvės išvalymo nuo nepalankių Rusijos konkurentų, pakartotinai susidurs su tuo, kad kova dėl "kiberdiktacijos" ir visiško cenzūros internete sukels jiems rimtų problemų.

O dabar yra pagrįstų klausimų, kaip paskirstomos tam tikros etiketės. "Paklausykite, — rašo amerikiečių žurnalistas John Nolte,  yra daug dalykų, kurie man nepatinka leidinyje  "WikiLeaks" , bet ... Skirtingai nei "New York Times", "CNN", "NBC", "ABC", "CBS", "PBS", "NPR", "Politico" ir "The Washington Post" — "WikiLeaks" niekada man melavo". Todėl faktas, kad "NewsGuard" įtrauktė į juodąjį sąrašą "WikiLeaks", o ne aukščiau minėtas žiniasklaidos priemones, iškalbingai leidžia suprasti, kieno interesus ir nuo ko šis "sargas" turi saugoti.

Autoriaus nuomonė gali sutapti su redakcijos pozicija.