Rusija atima iš Pribaltikos trašų tranzitą

Autorius: Anno Šaltinis: https://www.rubaltic.ru/articl... 2019-06-11 21:16:00, skaitė 374, komentavo 7

Rusija atima iš Pribaltikos trašų tranzitą

Rusijos Prezidento specialusis atstovas Sergejus Ivanovas paskelbė, kad visos rusiškos sausosios trąšos greitu laiku bus eksportuojamos per Ust-Lugą, o ne per Pribaltiką. Ivanovo kalboje dėmesys akcentuojamas ne tik į tranzito perorientavimui į Rusijos uostus, bet į išėjimą iš Pribaltikos uostų. Kartą  paskelbtas strateginio bendradarbiavimo logistikos srityje su Lietuva, Latvija ir Estija kursas peržiūrėtas nebus.

„Eurochimas šiuo metu stato naują didžiulį terminalą Rusijos Ust-Lugos uoste. Per trumpą laiką visos „Eurochim“, taip pat „Uralkalij“, „Akron“ ir kt., pagamintos sausos trąšos pirmą kartą bus eksportuojamos per Rusijos uostą, o ne per Pribaltikos uostus “, - pranešė specialus Rusijos prezidento Vladimiro Putino atstovas aplinkos apsaugos, ekologijos ir transporto klausimais Sergejus Ivanovas, kalbėdamas Sankt Peterburgo tarptautiniame ekonomikos forume (SPIEF).

Tai pats forumas, kurį šiais metais įsiprašė Estijos ekonomikos ir infrastruktūros ministras Taavi Aas. Ministras tiesiai šviesiai apibrėžė įvairias temas, kurios domina Estijos pusę SPIEF. Pirmoje vietoje  - tranzito grąžinimas! Papildomų tranzitinių krovinių pritraukimas - štai esminė tema, kurią Taavi Aas norėjo aptarti Sankt Peterburge su Rusijos transporto ministru Jevgenijumi Ditrichu.

Ir aptarė.

Negalima sakyti, kad Talinui susitikimo rezultatai buvo visiškai nepatenkinami. Ditrichas ir Aas susitarė atnaujinti dėl Rusijos-Estijos transporto komisijos darbo atnaujinimo. Talinas tikisi iš šios komisijos atgaivinti buvusius tranzito kiekius.

Estijoje „yra pakankamai laisvų pajėgumų tiek geležinkeliuose, tiek uostuose, kad būtų galima greitai ir kokybiškai tvarkyti krovinius“, - sakė ekonomikos ministras apie Estijos tranzito pramonės būklę ir atvirai davė suprasti, kad Talinui neprošal vėl pamatyti kaip šie pajėgumai būtų užpildyti Rusijos kroviniais.

Tačiau V.Putino specialusis atstovas tame pačiame Sankt Peterburgo ekonomikos forume dar kartą patvirtino, kad Rusijos priimtas sprendimas atsisakyti tranzito per Pribaltiką išlieka nepakitęs.

Sergejus Ivanovas pasakė ne tik tai, kad sausų trąšų eksportas dabar eis per Ust-Lugą, bet ir tai, kad jis ten bus perkeltas iš Pribaltikos. Tai yra, kartu su ekonominiu buvo taip pat pabrėžta vykstančio proceso politinė svarba.

Pribaltikos šalių problema yra ta, kad kartą pradėtas tranzito perorientavimas negali būti taip paprastai sustabdytas. Tai yra ilgalaikis procesas, kuris, jei jis yra pradėtas, tęsiasi daugelį metų, nes didžiausios investicijos į infrastruktūrą yra daromos pradinės stadijos metu, ir todėl yra dar sunkiau viską pakeisti.

Jei Rusija nusprendė sukurti savo krovinių transporto infrastruktūrą Šiaurės-Vakarų federalinėje apskrityje ir ten perkelti tranzitą iš Pribaltikos šalių, tuomet Rusijos strateginio bendradarbiavimo su Lietuva, Latvija ir Estija atsisakymas yra galutinis, o Vilniaus, Rygos ir Talino diplomatiniai signalai apie pasirengimą „draugauti" su Rusija ekonomiškai akivaizdžiai beviltiški.

Pastatyti Ust-Lugos giliavandenį uostą nėra tas pats kas uždrausti dviem-trim rusofobams iš Talino ar Rygos įvažiavimą į Rusijos Federaciją. Paskutinį sprendimą galima būtų atšaukti, jei dvišaliai santykiai taptu šiltesni, o antirusiški veikėjai suprastu, kad jie buvo neteisūs, ir pakeistu retoriką (Latvijos dramaturgo Hermanio kazusas, kuriam buvo leista atvykti į Rusiją po penkerių metų draudimo - tam patvirtinimas).

O kaip atšaukti Ust-Luga? Arba Vysotską? Arba naujus geležinkelio kelius? Sustabdyti statybą pačiame įkarštyje, nes Pribaltika siunčia signalus normalizuoti santykius? Atleisti žmones ir palikti iškastas katlavanus vien todėl, nes Latvijos užsienio reikalų ministras prakalbo apie susidomėjimą abipusiai naudingais santykiais su rytine kaimyne, o  Estijos ekonomikos ministras atvyko į SPIEF?

Į Pribaltiką numojo ranka (nusispjovė) ir pripažino beviltiškomis viltis, kad su šiomis šalimis kada nors bus suformuoti normalūs geros kaimynystės santykiai, jei jau Ust-Luga ir kita infrastruktūra yra realiai kuriama.

Tuo labiau kad Ust-Luga atveju jau seniai kalbama ne kaip apie katlavaną. Uosto infrastruktūros statyba yra baigiamajame etape, o tranzito perorientavimas vyksta jau keletą metų.

Pernai Rusijos mineralinių trąšų eksportuotojas Acron savo produktų tranzitą pervedė iš Pribaltikos uostų į Rusijos uostus. Tuo pačiu metu kompanija "Uralchim" paskelbė planus perkelti savo trąšų srautą iš Rygos uosto (kur "Uralchim"as pastatė nuosavą terminalą savo produkcijos perkrovimui) į Ust-Luga, kai tik bus baigtas sausų trąšų transportavimui tinkamas terminalas.

Tokio terminalo statyba Ust-Luga prasidėjo birželio 1 d. Pagal planą jis turėtų būti pradėtas eksploatuoti 2022 m. Tuo pačiu metu "Uralchim"o vadovybė taip pat peržiūri ir kitas Rusijos kryptys perorientuoti savo krovinius. Visų pirma bendrovė išreiškė susidomėjimą Kaliningrado srities giliavandenio uosto statyba.

Variantas, kad dosni ir ištekliais turtinga Rusija pakankamai užkrovusi savo tranzito pajėgumus ir vis dar paliktu nedidelį krovinių upeliuką Pribaltikai, nenumatytas: verslas griežtai laikosi 2016 metų politinės nuostatos, kad visi Rusijos kroviniai turėtų būti eksportuojami per Rusiją, o ne per Lietuvą, Latvija arba Estija.

„Tikimės, kad kada bus pradėti eksploatuoti pajėgumai, jie visiškai atitiks sausųjų krovinių krovos poreikius. Šiuo metu per Pribaltiką per metus tiekiame ne daugiau kaip 2 mln. tonų sausų trąšų “, - sakė "Uralchim"o generalinis direktorius Sergejus Momcemlidzė.

Palikti nedidelį tranzitą per Rygą neplanuojama. Kaip kad neketinama grąžinti naftos tranzito į Ventspilį ar vėl palaiminti užsakymais Talino uostą.

Paskutinieji Pribaltikos pasitampymai pademonstruoti savo susidomėjimą ekonominiais santykiais su Rusija ir visa tai gražinti yra juokingi, kaip pavėlavusio keleivio bandymai įsikibti ė nuvažiuojantį traukinio ir priversti jį apsisukti.

Traukinys išvyko - ir Pribaltikos šalys į jį pavėlavo.