Autorius: Aleksandras Chrolenko Šaltinis: https://sputniknews.lt/columni... 2020-05-03 15:33:00, skaitė 1247, komentavo 3
Artimas Pentagonui leidinys "Defense News" eilinė kartą paskelbė labai kritiškus naujausio naikintuvo-bombonešio F-35 Lightning II specialistų vertinimus. Faktai rodo, kad F-35 yra ikigarsinis naikintuvas, gebantis didinti greitį reaktyvinio variklio režimu ne ilgiau kaip 1 minutę. Esant didesniam nei 1 Macho greičiui, po 60 sekundžių kyla pavojus, kad perkaitęs gali būti korpusas, o po 1,6 Macho uodega gali tiesiog nukristi. Atkreipkite dėmesį, kad kreiserinis viršgarsinis greitis yra prieinamas daugeliui šiuolaikinių naikintuvų, o 5-osios kartos jis turėtų būti ne mažesnis nei 1,4 Macho.
Pasiekęs 1 Macho greitį, naikintuvas F-35 praranda savo "nematomumo" savybes, tai yra slaptumą ir netikėtumą. Su bet kokiu ginklu ant išorinės variklio pakabos, "Lightning II" nepastebimumas išnyksta net esant ikigarsiniam greičiui. Minėtos problemos yra technologiškai neištaisomos. Orlaivis eksploatuojamas trejais variantais: įprasto, su trumpu pakilimu ir tūpimu. JAV karinio jūrų laivyno "nematomumo" pažeidžiamumas taip pat yra susijęs su dideliu geografiniu atsiskyrimu nuo remonto bazės. Jei kampanijos pradžioje F-35 sugenda, tai keletui mėnesių sumažins aviacijos kovos efektyvumą.
Nesiginčysi su fizikos dėsniais. Pentagonas skubiai ištaisė "eksploatacines charakteristikas", dabar F-35 yra laikomas ikigarsiniu orlaiviu su trumpo įsibėgėjimo galimybe. Reguliuojamas tam tikras sekundžių skaičius, per kurį karinio jūrų laivyno ir jūrų pėstininkų F-35B ir F-35C modifikacijos gali skristi maždaug 1,2 Macho greičiu (papildomas reaktyvinis variklis). Atsarginiam atvejui viršgarsinio priešo orlaivio perėmimo sąlygomis egzistuoja naikintuvas F-22 Raptor, kuris nesuyra dideliu greičiu (jis taip pat tampa matomas radarams po 1 Macho). Ką naikintuvui reiškia greičio apribojimai ir manevrai kovoje?
Susidūręs su technologiškai lygiaverčiu priešu, naikintuvas F-35 virsta taikiniu. Rezultatas yra visiškai nuspėjamas kovos ore sąlygomis, pavyzdžiui, su Rusijos pagamintais greitaisiais ir ypač manevringais "Su" ir "MiG".
F-35 koncepcija: sunaikinkite priešą, kol jis neaptiko "nematomą" orlaivį. Tačiau amerikiečių daugiafunkcinis naikintuvas atrodo nebaigtas tokių misijų sėkmei. Didelis greitis kelia grėsmę ne tik orlaiviui ir specialiai F-35 stealth-technologijos dangai, bet ir padaro pažeidžiamas daugybę antenų, esančių orlaivio gale. Praėjusių metų birželio mėnesį buvo paskelbta informacija apie 13 pagrindinių F-35 techninių problemų, turinčių įtakos orlaivio galimybėms vykdyti kovinius veiksmus ir piloto saugumui. Nuo to laiko pagrindinių trūkumų skaičius sumažėjo iki penkių, tačiau tai yra per daug 100 milijonų dolerių kainuojančiam orlaiviui. Padėtis dar labiau paradoksali, nes F-35 Lightning II sukūrimo programos kaina yra apie 1,3 trilijono dolerių, o daugiafunkcinis naikintuvas-bombonešis gaminamas masiškai nuo 2011 metų.
Yra žinoma, kad karinio jūrų laivyno ir JAV jūrų pėstininkų korpuso F-35 lėktuvai tampa nestabilūs ir nenuspėjami atliekant ekstremalius manevrus (raketų vengimą). Orlaivio radaras "mato" per siaurą jūros paviršiaus segmentą. Naktį mirgantys prietaisų ekranai pažeidžia erdvės orientaciją, todėl sunkumai tūpimo metu kyla visų tipų Lightning II. Atmosferos slėgio skirtumai F-35 kabinoje gali sukelti barotraumą ir pakenkti pilotui, kuri nebegalės vykdyti savo užduotie toliau. "Lockheed Martin" tikisi išspręsti F-35 programinės įrangos atnaujinimo problemą tik iki 2020 metų pabaigos. Tačiau visa tai netrukdo serijinei gamybai ir aktyviam "nematomo" orlaivio pardavimui sąjungininkams — Australijai, Didžiajai Britanijai, Norvegijai, Izraeliui, Italijai, Japonijai ir kitiems.
"Lockheed Martin" kyla kliūčių ir reklamuojant savo produktą. Pavyzdžiui kelios JAV šalys partnerės grasino pasitraukti iš bendros F-35 gamybos programos dėl "šnipinėjančios" programinės įrangos. Problema yra informacinė sistema ALIS, kuri stebi visus F-35 orlaivių judesius, manevrus ir misijas bet kurioje pasaulio vietoje, nepriklausomai nuo šalies-turėtojos. Tariamai sistema analizuoja techninę būklę ir logistiką vartotojo naudai. Kai kurie pernelyg suverenūs JAV partneriai yra susirūpinę, kad ALIS perduoda skrydžio duomenis "didžiajam broliui" Pentagone. Tikimasi, kad patobulinta ALIS 3.6 versija netrukus išspręs šią problemą.
Pastebima amerikiečių tendencija iš naujo įvertinti savo technologines galimybes karinių orlaivių gamybos srityje. Anksčiau penktosios kartos naikintuvo F-22 Raptor patirtis buvo pripažinta nesėkminga (nepatikima danga, aptinkama radarais vieno metro diapazonu, mažas nuotolis — 750 km). Serijinio automobilio kaina pasirodė per daug nepatogi — 350 milijonų dolerių. Dėl to Pentagonas įsigijo tik 187 "nematomus" F-22 (buvo suplanuota įsigyti 384 vnt.). Atpigimas, panaikinus vieną variklį, sumažino F-35 Lightning II traukos ir svorio santykį, greitį, manevringumą ir kovos apkrovą. Kas ypač pastebima lyginant su analogais.
Hipotetinėje dvikovoje penktosios kartos Rusijos naikintuvas Su-57 gebės pirmas aptikti ir sunaikinti F-35 (ir F-22), kovoti su priešu (paleisti raketas) net esant didelėms perkrovoms ir viršgarsiniam greičiui. Beje, rusiškas orlaivis pereina į viršgarsinį greitį, net neįjungus reaktyvinio variklio režimo.
Naikintuvas Su-57 pasižymi išskirtinėmis skrydžio ir kovos savybėmis, smarkiai pranokdamas amerikiečių penktosios kartos F-22 ir F-35 galimybes. Mažas "efektyvusis atspindintysis paviršius" Su-57 leidžia jam išlikti nepastebėtam priešo radarais, nes kompozicinės medžiagos sudaro 70% orlaivio paviršiaus ir 25% masės. JAV ekspertai yra priversti pripažinti rusų naikintuvo pranašumą ir atkreipti dėmesį į aukščiausią Su-57 manevringumą viršgarsiniu greičiu — tai infraraudonųjų spindulių paieškos ir sekimo sistema, kurios net neturi ypač brangus F-22 Raptor.
Su-57 sugeba atlikti labai manevringas artimas kovas, naudodamas patrankos ginklus, taip pat plačias vidutinio ir ilgo nuotolio raketas. Su-57 pranašumą suteikia pagrindinė radaro stotis, unikali optinio-elektroninio taikinio aptikimo sistema ir elektroninė trikdžių nustatymo sistema, vadinamoji "išmanioji danga". Rusijos naikintuvas sugeba aptikti oro ir žemės taikinius iki 400 km atstumu, vienu metu sekti iki 62 objektų, perduoti taikinių paskyrimus kitiems lėktuvams ir dronams. Rusijos Federacijos aviacijos pajėgos iki 2028 metų turėtų priimti 76 tokius orlaivius. Serijinė (nuo 2019 metų) penktosios kartos Rusijos naikintuvo Su-57 gamyba neišvengiamai pastums konkurentus pasaulinėje rinkoje.
Autoriaus nuomonė gali nesutapti su redakcijos pozicija.