Programos F-35 "pravalas"

Autorius: Mindė Šaltinis: http://ldiena.lt/... 2021-02-27 16:17:00, skaitė 1324, komentavo 70

Programos F-35

Vasario 23 dieną žurnalas „Forbes“ paskelbė straipsnį iškalbingu pavadinimu «The U.S. Air Force Just Admitted The F-35 Stealth Fighter Has Failed».  Tai reiškia, kad USA KOP  pripažino „F-35“ nematomo naikintuvo  projektą ištiko pravalas..

USA KOP - karinių oro pajėgų - aukščiausioji vadovybė norėjo gauti sąlyginai pigų ir lengvą naikintuvą kuris pakeistų vintažinius Šaltojo karo laikų F-16 ir papildomai prie jų nedidelį sudėtingų, tačiau brangių ir nepatikimų, nematomų  naikintuvų parką. Rezultatas turėjo būti brangių „penktos kartos“ F-22 ir F-35 ir nebrangių 5-(minus) kartos reaktyvinių lėktuvų mišinys, paaiškino oro pajėgų vadas generolas Čarlzas Braunas-jaunesnysis.

Tačiau per dvidešimt ir daugiau kūrimo metų šis „lengvas ir nebrangus" pakeisiantis naikintuvas darėsi vis sunkesnis ir brangesnis, atsižvelgiant į tai kaip KOP ir pagrindinis rangovas Lockheed Martin apkarstydavo jį  vis labiau ir labiau naujesnėmis  technologijomis.

Taip, mes kalbame apie F-35. Dvidešimt penkių tonų svorio "nematomas" kovinis lėktuvas tapo ta pačia problema, kuriai išspręsti buvo kuriamas. Ir dabar, pasak oficialių pareigūnų, USA reikia naujo naikintuvo, kad išspręstų F-35 problemą. Kadangi lėktuvo kaina yra apie 100 mln. dolarų už štuką, įskaitant variklį, F-35 yra super-brangus. Nors jis turi nematomumą ir aukšta-technologiškus sensorius, ir taip pat reikalauja nuolatinio brangaus aptarnavimo bei priežiūros, pastoviai gliukina ir yra nepatikimą.

Buvęs laikinai einantis USA gynybos ministro pareigas (nuo 2020 m. lapkričio 9 d. - iki 2021 m. sausio 20 d.) Kristoferis Milleris per sausio 14 dienos spaudos konferenciją  amerikonišką penktosios kartos naikintuvą „F-35 Lightning II“ „šūdo gabalu“, rašo „Popular Mechanics“, remdamasis atitinkamu pareigūno kalbos stenograma.

„F-35 nėra pigus ir lengvasvoris naikintuvas“, - sako Denas Vardas, buvęs oro pajėgų programinis menedžeris ir populiarių verslo knygų, įskaitant „Paprastumo ciklas“, autorius. „F-35 yra „ Ferrari “, - praėjusį ketvirtadienį žurnalistams pasakė Braunas. „Jūs juk kasdien nevažinėjate į darbą su „ Ferrari “, o važiuojate juo tik sekmadieniais. Tai yra mūsų "high end'' naikintuvas, ir mes norime būti tikri, kad mums nereikės jo naudoti visose žemesnio lygio peštynėse“. "Aš noriu reguliuoti, kaip dažnai mes naudojame šį lėktuvą", - pridūrė Braunas. "Todėl mums reikia naujo paprastesnio naikintuvo, kuris prisiimtų kasdienių operacijų naštą. Šiandien šį vaidmenį atlieka apie tūkstantis oro pajėgų žinioje esančių F-16. Tačiau nuo 2001 m. „Lockheed“ nepirkome naujų F-16. Visi F-16 yra per daug seni."

Savo paskutiniame interviu prieš išeidamas į pensiją sausio mėnesį Vilas Roperis, atsakingas oro pajėgose už pirkimus pareigūnas, išsakė  idėją  užpirkti naujų F-16. Tačiau Braunas nepritarė idėjai, teigdamas, kad jam nebereikia „klasikinių lėktuvų“.

Septyniolikos tonų ne nematomą F-16 yra per sunku atnaujinti naudojant naujausią programinę įrangą, paaiškino Braunas. Užuot užsakęs „naujus senus“ F-16, pridūrė jis, oro pajėgos turėtų inicijuoti sukūrimą nuo „švaraus popieriaus lapo“ naujo, pigaus naikintuvo.

Brauno komentarai - tai faktiškai yra F-35 programos pravalo pripažinimas. Kaip ir buvo skaičiuojama devintajame dešimtmetyje, pagal šią programą turėjo būti sukurta tūkstančiai naikintuvų, kurie pakeistu beveik visus tam momentui egzistavusius taktinius kovinius lėktuvus, priklausančius oro pajėgoms, kariniam jūrų laivynui ir jūrų pėstininkams. Vien oro pajėgoms reikia apie 1800 F-35, kad būtų galima pakeisti senstančius F-16 ir A-10, o kad bent iš dalies suformuoti miksą iš paprastų ir sudėtingų lėktuvų, taip pat reikia pakeisti 180 F-22 su sudvejintais varikliais aukšta-technologiniame segmente.

Tačiau oro pajėgos ir „Lockheed“ F-35 sužlugdė jau bazinės koncepcijos lygyje. „Jie bandė priversti F-35 daryti per daug“, - sako Denas Grezjie, vyriausybinio priežiūros projekto (Project on Government Oversight) analitikas Vašingtone. Reikalinga versija su mažų sparnu antžeminėms operacijoms, didelio sparno versija lėktuvnešiams su katapultomis ir vertikali kilimo versija mažiems jūrų pėstininkų korpuso karo laivams.

Sudėtingumas padidina kainą. Dėl kainos padidėjimo kyla vėlavimai. Vėlavimas suteikia kūrėjams laiko daryti dar labiau sudėtingesnį dizainą. O tai prideda dar daugiau prie kainos. O tai sukelia naujus vėlavimus. Ir taip toliau.

Praėjus 15 metų nuo pirmojo F-35 skrydžio, KOP turi tik 250 tokių naikintuvų. Dabar jau signalizuojama apie galimą programos "apipjaustymą". Ir ne todėl, kad Braunas juos pavadino „butiku“, aukštųjų technologijų F-22 naikintuvu klasėje. KOP  nutraukė F-22 gamybą sukūrusios tik 195 kopijas.

„F-35 randasi kryžkelėje“, - sako Grazjie. Pentagono lyderiai susiprato, kad USA ginkluotoms pajėgoms reikia nukreipti dėmesį į didesnių  grėsmių pusę - tai yra į Rusiją ir Kiniją - ir todėl laivynui ir oro pajėgoms reikės didesnės dalies USA karinio biudžeto, viršijančio 700 mlrd. dolarų. Ir visa tai yra armijos sąskaita.

„Jei mes norime pradėti naujo naikintuvo gamybą, dabar pats laikas“, - sako Grezjie. „Karinės oro pajėgos gali baigti  F-35 gamybą vos po kelių šimtų egzempliorių ir dešimtis milijardų nukreipti į naujo naikintuvo programą.

Tačiau atviras lieka klausimas, ar pasiseks oro pajėgoms kada nors sukurti lengvą ir pigų naikintuvą. Naujas žema-technologiškas džetas   gali susilaukti tokio paties likimo, kuris ištiko ankstesnį (čia apie F-35): jis palaipsniui priaugs svorio, taps sudėtingesnis ir brangesnis, taps aukšta-technologišku, sunkiu ir brangiu.

O jei nutiks taip, kaip jau nutiko anksčiau, kitas oro pajėgų vadovas žurnalistams, tarkim, 2041 metais, galės pasakyti, kad „Neo F-36”  -  tai  “Ferrari“, o jūs juk nevažinėjate kasdien į darbą  su savo„ Ferrari “. Ir jis pridurs, kad „norint pakeisti šešiasdešimtmečius F-16, KOP reikia sukurti naują, pigų ir lengvą naikintuvą“.

P.S. Yra tokia hipotezė, kad  F-35 tai tai rusiško JAK-141 kopija. 

JAK-141 rusų kariškių buvo pripažintas kaip neperspektyvus - ar netinkamas, ar norint atitraukti dėmesį, ar nukreipti į akligatvį - ir įbruktas amerikonams kaip “trojanas”, kad neturėdami kur dėti pinigų “pasidžiaugtu” pigiai gauta “slapta” rusišką technologija. Įvairių šaltinių teigimu šita F -35 programa-trojanas USA kainavo nuo 1,1 iki1,5 trln dolarų ir daugiau nei 20 metų darbo.

P.P.S Naikintuvo F-22 Raptor kaina apie 350 mln dolerių, planuota 384 vienetai - pagaminta 195, 187 - serijinių būdu. 

 

Cp3rVdIiT5H3NP17bkLscsdJiUt8iPy8ZscFyvQqmIhHUEjzRR5_l680uiVbjlDv1uvQD6RL8AH_rwQCpvk8SSuppqwCERAWRjcIfsxy8QosNDqncuztJmh-9wMg0wO___0x6exS

fKi_RsSQlYYus3SDNbtEik2chGq4rBG9SjOFjPZ2PfbyZfN5ejbHFSm8OqolB8a4uxuYO2uBNPzoqGD-8a7out95pbv-MskUpJvbvvO3b30IgQzdK8D9XmTCicPmXaYS6iQSnMWc

vkxMk26Q0yB8Jadt4SZsg4WVnVvHiK-xO9HR_lA379kSKTZzXE69dFjqhDpTqfQnzDtAjiORK5YJklWb3bF1GcufaaxVYUZ5Rr36eAU8ZeDevKWbDqfpIr9124j09Xx9lZFTGJrd