Autorius: Borisas Marcinkevičius Šaltinis: https://sputniknews.lt/columni... 2021-04-21 15:23:00, skaitė 720, komentavo 4
Europos Sąjungos vandenilio strategija buvo patvirtinta 2020 metų liepos mėnesį ir tapo tam tikru 2009 metų Atsinaujinančių energijos išteklių direktyvos (su pakeitimais, padarytais 2018 metais), priedu. Strateginis ES energetikos sektoriaus kursas dabar yra trumpas ir ryžtingas: iki 2050 metų ES turi visiškai atsisakyti iškastinio kuro importo, užtikrindama visą elektros energijos poreikį iš saulės ir vėjo jėgainių, kur netolygią gamybą išlygins "atsinaujinantis vandenilis".
Visas perteklius, pagamintas saulės ir vėjo jėgainėse, bus naudojamas vandenilio gamybai elektrolizės būdu. Šis vandenilis bus naudojamas, kai dėl oro sąlygų saulės ir vėjo jėgainėse elektros gamyba taps minimali arba net lygi nuliui. Tuo tarpu vienas iš vandenilio strategijos finansavimo šaltinių, anot jos autorių, turėtų būti muitas už bet kokių prekių, pagamintų naudojant iškastinius energijos išteklius, importą iš už ES ribų. Ir kaip nedviprasmiška užuomina į Rusiją — Europos energetikos komisarės Kadri Simson žodžiai: "Klimato neutralumą iki 2050 metų galima pasiekti tik visiškai atsisakius iškastinių energijos išteklių. Visi partneriai, tiekiantys mums šį kurą, turi į tai atsižvelgti."
Tai atrodo baisu: ES ketina visiškai pereiti prie atsinaujinančių energijos šaltinių ir vandenilio, o visos šalys, kurios atsisako eiti vieninteliu teisingu keliu, kad galėtų dirbti tokioje mokioje rinkoje, kaip ES, sumokės už šį perėjimą. Belieka suprasti, kiek Rusija turi pasibaisėti dėl tokios niūrios perspektyvos ir kada tiksliai visos Rusijos naftos ir dujų įmonės turėtų nuspręsti dėl neišvengiamo jų bankroto sekos. Tačiau prieš išsigąstant verta suprasti, kiek realios yra ES vandenilio strategijos įgyvendinimo perspektyvos.
Pirmiausia verta nusiraminti dėl "anglies mokesčio", nes ne visi pramonininkai, gamintojai ir energetikai Europoje yra entuziastingi šios idėjos šalininkai. Ne taip sunku suprasti, dėl ko kyla ginčas, kaip pavyzdį galime laikyti automobilių pramonę.
Būtina gaminti įprastą BMW, kurio metalas yra importuojamas iš Rusijos, Kinijos ar Indijos, kur niekas neatsisakė tradicinės metalurgijos, naudodamas koksines anglis. Tai reiškia, kad importuodami turite sumokėti "anglies mokestį", po kurio nustebsite, kad BMW savikaina išaugs tiek, kad JAV, Azijos ir tos pačios Rusijos rinkose šis produktas niekam nebus įdomus. Grąžinti "anglies mokestį" eksportuojant galutinius produktus? Puiku, bet kiek pinigų bus išleista strategijos įgyvendinimui tęsti? Lokalizuoti 100 procentų visų komponentų gamybos? Kiek pinigų ir kiek reikės papildomai padidinti to paties vandenilio gamybą?
Kadangi ES valstybės, vadovaudamosi liberalios ekonomikos postulatais, nėra tiesioginės ekonominės veiklos dalyvės, todėl visus sprendimus dėl konkretaus produkto gamybos priima privačios įmonės. Skirtingai nuo Europos Komisijos pareigūnų ir Europos Parlamento politikų, privačių įmonių valdymas yra atsakingas už jų akcininkų ekonominių interesų laikymąsi, todėl sprendimai dėl tam tikros produkcijos lokalizavimo konkrečioje šalyje bus priimami atsižvelgiant į jų skaičių, kuris rodomas skaičiuotuvo ekrane.
Jei norite lokalizuoti visų "Mercedes" komponentų gamybą Vokietijoje, tai reiškia, kad kaip kamščiui teks išskristi iš Kinijos rinkos, yra kur kas pelningiau perkelti šią gamybą į Kiniją, nes niekas nematė ir negirdėjo nė vieno "Kadri Simson" lygumose, kalnuose ir Dangaus imperijos pakrantėse per pastaruosius tūkstantį metų. Nuo praėjusių metų liepos mėnesio ES rengia įvairių pramonės sektorių gamintojų asociacijų susitikimus, diskusijos apie problemas, susijusias su "angliavandenilių mokesčio" įvedimu, vyksta aktyviai ir emocingai. Kol kas niekas nepateikė jokių prognozių, kada tai baigsis ir kaip atrodys sprendimas dėl "angliavandenilių mokesčio".
Galutinis AEI direktyvos ir ES vandenilio strategijos įgyvendinimo tikslas yra visiškai panaikinti iškastinio kuro importą. Neabejotina, kad saulės ir vėjo energijos gamybos bendrovių, įskaitant ofšorines (vadinamąsias ofšorines), statybas galima tęsti — technologijos buvo įvaldytos, jas reikia tik išplėsti, o tai, atsižvelgiant į besitęsiančias vyriausybės subsidijas ir lengvatas, nėra sunku. Tačiau saulės ir vėjo jėgainės yra tik dalis užduoties. Vandenilio gamyba bus reikalinga tam, kad būtų subalansuota protarpinė elektros energijos gamyba, vandenilio reikės visoms transporto rūšims, šilumos energijai gaminti, metalurgijai, kur jis gali pakeisti anglį. Logiška įvertinti, kokia šiuo metu yra vandenilio gamybos apimtis — žinoma, neatsižvelgiant į 2020 m. rezultatus dėl problemų, kurias COVID-19 pandemija atnešė Europos ekonomikai.
2019 metais bendras vandenilio gamybos kiekis ES siekė 8,2 mlrd. kubinių metrų (738 tūkst. tonų), ir beveik 70 proc. šio kiekio sudarė Vokietija (2,4 mlrd. kubinių metrų arba 216 tūkst. tonų), Olandija (du milijardai) kubinių metrų arba 180 tūkst. tonų) ir Ispanija (1,3 mlrd. kubinių metrų arba 117 tūkst. tonų). Tuo tarpu atsinaujinančio vandenilio dalis, kuri pagal vandenilio strategiją yra pagrindinis prioritetas, sudarė 0,1 proc.
Dominuojantis vandenilio gamybos metodas yra metano garų reformavimas (populiariose "spalvų" gradacijose toks vandenilis paprastai vadinamas "pilkuoju") — ekonominiu požiūriu jis yra optimalus ir jo poreikį leidžia patenkinti naftos perdirbimas, amoniakas, metanolis, plastikai, metalurgija, gamybos elektronika ir pan. Kalbant apie energiją, žinoma, dabar joje jau naudojamas vandenilis — tam išleidžiama 0,06 proc. visos produkcijos. Siekiant išsamumo, reikia pažymėti, kad tais pačiais 2019 metais ES šalys importavo 354 mln. kubinių metrų (32 tūkst. tonų) vandenilio — esami gamybos pajėgumai yra nepakankami ir dabar, kai vandenilis praktiškai nenaudojamas energijai gaminti.
Be ES vandenilio strategijos, Japonija, Pietų Korėja, Australija, Norvegija šiuo metu turi savo strategijas, atskiros strategijos buvo sukurtos Vokietijoje, Prancūzijoje, Olandijoje ir Portugalijoje. Yra TEA, Tarptautinės energetikos agentūros, paskelbti paklausos kiekių skaičiavimai: 2019 metais pasaulinė paklausa siekė 70 milijonų tonų, 2050 metais, jei bus įgyvendintos visos minėtos strategijos, paklausa bus apie 300 milijonų tonų. Nėra taip lengva pasakyti, kiek tai realu, nes vargu ar įmanoma rasti kažką panašaus mūsų daugiausia technologinės civilizacijos raidos istorijoje: kelios valstybės ir viena ekonominė asociacija — ES — nusprendė sukurti vandenilio rinką, kurios šiandien paprasčiausiai nėra.
Šiuo metu beveik 100 procentų vandenilio pagaminama ten, kur jis sunaudojamas nedelsiant, vienintelė išimtis yra jo pagrindu pagaminti kuro elementai, kurie pamažu skinasi kelią kelių transporto sektoriuje.
Nėra ekonomiškai perspektyvių vandenilio kaupimo ir transportavimo technologijų, nėra supratimo, kokie bus jo naudojimo elektrinėse būdai, nėra bendro supratimo, kaip tiksliai atrodys jo naudojimo transporto pramonėje logistika. Yra tik politikų noras, pasiryžimas išleisti biudžeto pinigus mokslinių tyrimų ir plėtros darbams subsidijuoti visose minėtose srityse: gamybos, sandėliavimo, gabenimo, jų panaudojimo elektros ir šilumos gamybai būdų.
Tai, ką politikai vadina konkrečiomis savo sugalvotų vandenilio strategijų įgyvendinimo datomis, Tarybų Sąjungos laikais vadino žodžiu "voliuntarizmas": yra idėja, bet nėra supratimo, kokią įtaką ekonomikai jos įgyvendinimas turės realiai, nei koks bus šio įgyvendinimo kelias, tačiau pažadai jau duoti ir įvardytos konkrečios datos.
Vandenilio strategijos Europoje skiriasi nuo Nikitos Chruščiovo pažado iki 1980 metų TSRS sukurti komunizmą tik tuo, kad biurokratinis aparatas tapo dar galingesnis, ir tuo, kad pareigūnai turi galimybę didžiules finansines investicijas.
Norint suprasti, koks gali būti Rusijos dalyvavimas visuose būsimuose pokyčiuose Europos ir Azijos šalių energetikos sektoriuje, būtina įvertinti dabartinį vandenilio naudojimo technologijų išsivystymo lygį ir galimas jų vystymosi kryptis — žinoma, atsižvelgiant į ekonominį pagrįstumą. Gamyba, sandėliavimas, transportavimas, naudojimas gaminant elektros ir šiluminę energiją, pritaikymas transporto pramonėje yra plačios temos, kurios bus skirtos kitiems šio ciklo straipsniams.
Autoriaus nuomonė gali nesutapti su redakcijos pozicija.