Autorius: Mindaugas Vilkis Šaltinis: http://www.sarmatas.lt/02/pris... 2015-02-13 10:20:24, skaitė 5780, komentavo 1
Praėjusios dar vienos Sausio 13-os metu nuvilnijusi dar viena neužmirštuolių akcija kelia tam tikrų įžvalgų.
Neketinu plėstis į tai, kieno kada naudotas simbolis yra neužmirštuolė. Manau, jog mano aptariamame kontekste visai nesvarbu, kiek tiesos yra tame, kad tai masonų, nacių ar dar bala žino kieno ir kam naudota neužmirštuolė kaip simbolis.
Manau, kad kur kas svarbiau yra tai, jog neužmirštuolė nėra ir niekada nebuvo bent kiek plačiau žinomas kaip mūsų šalies, Lietuvos valstybingumo ar tautiškumo simbolis. Nėra plačiai žinomų duomenų, kad ši gėlelė mūsų krašte būtų buvus kada nors naudota kaip lygiavertis simbolis įvairiuose Lietuvos istorijos tarpsniuose lygiaverčiai kartu su Gediminaičių stulpais, Vyčiu, taip pat naujausių laikų mūsų šalies simboliu – Trispalve vėliava. O prisiminus liaudies dainas iš mėlynos spalvos gėlių vietoje neužmirštuolės greičiau į galvą ateina linas, lino žiedas.
Šiaip jau tikėčiausi ir norėčiau, kad per Sausio 13-ą būtų didesnis Lietuvos žmonių susitelkimas, bendrumo, artumo vienas kitam pajautimas, stabtelėjimas ir pamąstymas, ką tokio išties svarbaus susivieniję pasiekėme tądien. Norėčiau, kad tokią dieną bent primirštume skirtybes, kasdienius tarpusavio vaidus apie nieką, menkas kasdienybės intrigėles ir bent mintyse pajustume ir prisimintume mus vienijusį laisvės siekį ir žmones, paaukojusius gyvybes už tai.
Ir apmaudu bei kelia nusivylimą tai, kad net tokią dieną dalis žmonių pjaunasi ir ginčijasi dėl kažkokios neužmirštuolės. Vieniems tai galbūt naujas progresyvus simbolis, kurį prisisegę jie galimai jaučiasi labiau už kitus gerbiantys Sausio 13-os aukų atminimą. Kai kam tai galbūt net savotiška pramoga prisisegti kažką naujo. Dar kitiems, nerimstantiems dėl teisybės, neužmirštuolė kelia neigiamas aistras ir jie kyla į kovą skelbdami, jog to, nežinia kokio ir kieno naudoto simbolio segėti nedera, o kas taip daro, yra blogiečiai. Na, ir pliekiasi, bent jau virtualioje erdvėje, vieni prieš kitus įrodinėdami savo tiesas ir menkindami, žemindami kitaip manančius.
Kurie iš besipliekiančiųjų dėl neužmirštuolės teisūs? Manau, kad nėra didelio skirtumo, kurie iš jų yra teisūs. Kodėl?
Todėl, kad kur kas liūdniau yra tai, jog net ir per mums brangią dieną mes turime dėl ko susipykti, susipriešinti, susierzinti, susiskaldyti. Ir, matydamas rezultatą, tai yra, ginčus dėl neužmirštuolės kaip simbolio naudojimo, imu manyti, jog, galbūt būtent to iš tiesų ir buvo siekiama.
Kad, pasinaudojus mūsų istorijai nieko nereiškiančiu simboliu, žmonėse net tokią dieną būtų pasėjamas susiskaldymas, pradedami nereikalingi ginčai ir diskusijos apie kažkokią gėlę, nukreipiamos mintys nuo vienybės, susitelkimo ir nuoširdaus atminimo apie žmones, kritusius dėl laisvės…
Senas posakis „skaldyk ir valdyk“ lenda į galvą matant tas beprasmes diskusijas dėl neužmirštuolės. O kol užsiimame nereikšmingomis rietenomis, šalia vyksta svarbūs dalykai. Taigi, koks skirtumas, kurie teisūs dėl neužmirštuolės, jei liekame susipriešinę, vieni ant kitų pykti.
Ir kyla dar vienas nejaukus klausimas:
Kodėl šios dienos atminimui nepakanka prisisegti trispalvės juostelės, Vyčio ar Gediminaičių stulpų ženkliuko?
Ir atsakymas peršasi, kad nebūtų dėl ko pyktis ir ginčytis, mūsų ar ne mūsų tai yra simboliai, tinka jie tądien ar netinka, viso to nebūtų, nes tai mūsų simboliai, lydėję mus ir mūsų senelius per visas mūsų kovas dėl laisvės. Ir Sausio 13-ą šie mūsų valstybingumo simboliai mus vienytų.
Kas gali paneigti, kad kai kam net ir tądien nereikia mūsų vienybės?